Thema-overzicht Kinderen en jeugd

Hier vind je een overzicht van alle leerproducten die GGZ Ecademy heeft ontwikkeld binnen het thema psychiatrie rond Kinderen en jeugd.

Psychopathologie bij kinderen en jeugd: basis

  • Psychopathologie bij kinderen en jeugd - In dit leertraject specifiek aandacht voor de psychopathologie bij jeugdigen tot 18 jaar. Je leert dat de ontwikkelingsfases, de context, het systeem en de diagnose invloed hebben op het gedrag van de jeugdigen.
  • ADHD bij kinderen en jeugd - Dit leertraject helpt je een genuanceerd beeld te ontwikkelen van ADHD. In dit leertraject worden kenmerken die een storende invloed hebben op de ontwikkeling of het dagelijks functioneren nader bekeken.
  • Autismespectrumstoornissen bij kinderen en jeugd - Dit leertraject geeft je inzicht in de ontwikkeling van autisme gedurende verschillende levensfasen.
  • Slaapproblemen bij kinderen en jongeren met autisme - Slaapproblemen spelen bij deze groep een grotere rol dan vaak wordt gedacht. Het is daarom belangrijk om deze problemen tijdig te herkennen en de juiste begeleiding te bieden.


Verslaving bij kinderen en jeugd

  • Signaleren en begeleiden van riskant middelengebruik - In dit leertraject leer je hoe je middelengebruik kunt signaleren en bespreekbaar kunt maken in jouw werk in bijvoorbeeld het onderwijs, de wijk of met jongeren. 
  • GGZ College Eetstoornissen - Deze aflevering van het GGZ College heeft aandacht voor hoe te handelen bij een vermeende eetstoornis en welke mechanismen daarbij in werking treden. Je gaat aan de slag met dit onderwerp aan de hand van reflectievragen en opdrachten. 
  • Eetstoornissen - Het doel van deze e-learning is om je diagnostische vaardigheden te verbeteren, waarbij je weet wat en waar er behandeld moet worden en welke somatische en psychiatrische comorbiditeit er mee kan spelen.
  • De rookvrije ggz - Dit leertraject is niet specifiek gericht op jongeren, maar biedt wel volop informatie en handvatten om het gesprek aan te gaan over een tabaksverslaving bij jongeren.

Suïcidepreventie bij kinderen en jeugd

  • Suïcidepreventie bij kinderen en jeugd - Dit leertraject bouwt voort op het basisleertraject Suïcidepreventie. Je leert op een begripvolle, niet oordelende en behulpzame manier in gesprek gaan met kinderen en jongeren (6-24 jaar) over suïcidale gedachtes of uitingen.
  • Voor trainers of in het team: Activiteitenbank Suïcidepreventie - Met daarin een extra casus rond kinderen en jeugd en een quickscan over het inschatten van fases van suïcidale ideatie bij kinderen.
  • Voor op de werkplek: Werkplekondersteuning Suïcidepreventie - Met handouts en checklists voor: Systeem betrekken, Risicofactoren en Aandachtspunten bij het gesprek met kinderen en jongeren.

LVB bij kinderen en jeugd - ontwikkeld door en in samenwerking met Landelijk Kenniscentrum LVB:

Specifieke thema's zoals medicatie, wetgeving en communicatie

  • Medicatie bij kinderen en jeugd - Met aandacht voor veel voorgeschreven 'jeugdmedicatie' en thema's als bijwerkingen, combinaties, vergeten, alert blijven, alcohol/drugs, navragen. 
  • Gegevensuitwisseling in het jeugddomein - Je krijgt handvatten voor het toepassen van de Privacywetgeving en het Beroepsgeheim in het jeugddomein.
  • Behandelen naar de wet in de Jeugdhulp - Je leert met welke wet- en regelgeving je in de jeugd-ggz of in jouw regelmatige contact met jongeren te maken kunt krijgen.
  • GGZ College Moeilijke kinderen of maatschappij - In dit leertraject rond het GGZ College wordt vanuit verschillende invalshoeken naar het vraagstuk van de inzet van jeugdzorg en jeugdhulp gekeken. Je denkt na over wat dit voor jouw werkpraktijk betekent aan de hand van reflectievragen en opdrachten.
  • Ouder(s)-ondersteuning - Hoe besteed je aandacht aan ouderschap bij een cliënt? Wat is het belang hiervan voor de kinderen? Waarom is dit noodzakelijk in het herstelproces van een cliënt? Dit leertraject geeft antwoord op deze vragen.
  • GGZ College Oog voor het gezin - Dit leertraject gaat over de impact van psychische kwetsbaarheid van een cliënt op het systeem van het gezin met familie, vrienden en sociale contacten en hoe je hen betrekt bij de behandeling.
  • Stress-sensitief communiceren - In dit leertraject legt kinder- en jeugdpsychiater Professor Adriaenssens uit hoe kennis over de werking van de hersenen kan helpen bij gesprekken over huiselijk geweld met kinderen. 
  • Leefstijl - Leefstijl beïnvloedt niet alleen je lichamelijke, maar ook je psychische gezondheid en kan daarom preventief en curatief worden ingezet in de ggz, ook bij ouderen. Dit leertraject is niet specifiek gericht op ouderen, maar biedt in de casussen wel volop informatie en handvatten om het gesprek over leefstijl aan te gaan met de oudere cliënt

Adolescenten en hun transitie naar volwassenheid en/of volwassenenpsychiatrie:

Meldcode en Kindcheck

  • Meldcode en Kindcheck in de ggz - In dit leertraject leer je werken met de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, zoals die geldt binnen de ggz. Daarbij is er speciale aandacht voor de kindcheck: een verplicht onderdeel van de meldcode dat je helpt te signaleren of een cliënt zorgt voor minderjarige kinderen en of deze kinderen veilig kunnen opgroeien.. 

Leerdoelen

De leerdoelen staan beschreven op de pagina’s van de afzonderlijke leerproducten.

Meer leren

In de zorg en begeleiding die jij als professional biedt, staat de cliënt centraal. Wil je hier meer over weten? Bekijk ook het Thema-overzicht Herstel en Eigen regie.

Is dit product voor mij beschikbaar?

Leer mee!

Kijk in jouw leeromgeving of het product beschikbaar is. Lees de toelichting om jouw leeromgeving te vinden.

Dit product is niet geaccrediteerd

KJP_0328

Leer mee!

Met meer dan 90 leden werken wij aan het verbeteren van de ggz!

Over het lidmaatschap